
Μουσείο Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών Αιγαίου: Μοναδικό στον Ελλαδικό χώρο
Συνάντηση ενημέρωσης στο Δημαρχιακό Μέγαρο Ανατολικής Σάμου
Πραγματοποιήθηκε σήμερα Δευτέρα 13 Οκτωβρίου στο Δημαρχιακό Μέγαρο Ανατολικής Σάμου συνάντηση ενημέρωσης των τοπικών ΜΜΕ για το Μουσείο Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών Αιγαίου από τον Δήμαρχο κ. Πάρη Παπαγεωργίου, τον εντεταλμένο σύμβουλο και υπεύθυνο για το Μουσείο κ. Γιάννη Πνευματικάκη, τον Αντιδήμαρχο κ. Βασίλη Στεφανή και τον πρόεδρο του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου κ. Βαγγέλη Τσεσμελή.
Το Μουσείο γίνεται και Σχολείο: Ξεκινά η Σχολή Ξυλοναυπηγικής
Ο Δήμαρχος Ανατολικής Σάμου έκανε λόγο για ένα μουσείο μοναδικό που βρίσκεται μια ανάσα πριν τα επίσημα εγκαίνια και την έναρξη λειτουργίας της Σχολής Ξυλοναυπηγικής στους χώρους του και αναφέρθηκε στην πορεία του έργου. Όπως είπε το έργο εντάχθηκε αρχικά στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα ‘’Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα» της προγραμματικής περιόδου 2007-2013 από το οποίο πραγματοποιήθηκαν δαπάνες 3.686.895,60 € που αφορούσαν τα υποέργα του κτιριακού και τις συνδέσεις με τα Δίκτυα Κοινής Ωφέλειας. Στη συνέχεια το έργο έγινε γέφυρα και εντάχθηκε η Β’ Φάση της Πράξης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ‘’ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ’’ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 με το ποσό των 4.388.174,41 €. Επομένως ο συνολικός προϋπολογισμός του φτάνει τα 8 εκατομμύρια ευρώ.
27 Υποέργα Υψηλών Απαιτήσεων: Από Προθήκες έως Συντηρήσεις Ξύλινων Σκαφών
Ο Δήμαρχος σημείωσε ότι αποτελείται από 27 υποέργα που, εκτός από το κτίριο, αφορούν εκθετικές προθήκες, μηχανολογικό, ηλεκτρονικό και ξενοδοχειακό εξοπλισμό, αναρτήσεις εκθεμάτων, αγορά και μεταφορά σκαφών, συντηρήσεις και αποκαταστάσεις σκαφών, παραγωγή οπτικοακουστικών και ψηφιακών εφαρμογών κ.ά καθώς και το υποέργο συγκρότησης-τεκμηρίωσης-επίβλεψης-συντήρησης-επιμέλειας συλλογής εποπτικού υλικού.
«Καταλαβαίνετε τη δυσκολία συγχρονισμού τόσο μεγάλου όγκου συμβάσεων, δεδομένης και της εξειδίκευσης που απαιτείται για την εκτέλεσή τους, αφού πολλά από αυτά αφορούν συντηρήσεις και επισκευές ξύλινων σκαφών» είπε.
Από τα Εργαλεία των Καραβομαραγκών έως την Ψηφιακή Ξενάγηση: Το Μουσείο Εξοπλίστηκε Πλήρως»
Ανέφερε ότι το Μουσείο σήμερα διαθέτει πλήρη εξοπλισμό (γραφείων, κεντρικής αίθουσας εκδηλώσεων, αιθουσών εκθεμάτων, κυλικείου), ενώ έχει εξοπλιστεί και με τα απαραίτητα εργαλεία εργαστηρίου συντήρησης σκαφών. Επίσης διαθέτει σύγχρονο οπτικοακουστικό εξοπλισμό και συστήματα πληροφορικής για την ξενάγηση στο Μουσείο. Αναφορικά με τα εκθέματα, μέσω αγορών, παραχωρήσεων και χρησιδανείου έχουν εξασφαλιστεί διάφοροι τύποι σκαφών, τα οποία έχουν συντηρηθεί, επισκευαστεί ή ανακατασκευαστεί (Γεώργιος, Μεταμόρφωση, Αγ. Δημήτριος, Ευαγγελίστρια, Μινάβρα, Αγ. Ιωάννης κα). Επίσης διαθέτει μεγάλη συλλογή παραδοσιακών χειροκίνητων εργαλείων καραβομαραγκών, χναριών κατασκευής σκαφών κλπ.
Έχουν τοποθετηθεί όλα τα εκθέματα στις αίθουσες του Μουσείου, ενώ αναμένεται η τοποθέτηση 2 σκαφών -των οποίων οι εργασίες αποκατάστασης έχουν ήδη ολοκληρωθεί- στον υπαίθριο χώρο έκθεσης. Μοναδική εκκρεμότητα είναι δύο σκάφη (Καλή Τύχη και Γεώργιος), των οποίων ο ανάδοχος έχει καταστεί έκπτωτος, και είναι σε εξέλιξη διαδικασία έκπτωσης των εγγυητικών καλής εκτέλεσης των συμβάσεων. Για τα δύο αυτά σκάφη υπάρχει συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού προκειμένου να βρεθεί τρόπος μεταφοράς τους αλλά και αποκατάστασής τους.

Με Στόχο τη Βιώσιμη Λειτουργία και τη Διατήρηση της Ναυτικής Κληρονομιάς
«Θα ήθελα με την ευκαιρία της σημερινής ενημέρωσης να πω ότι για όλα όσα έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια εργάστηκαν συστηματικά οι κ.κ. Πνευματικάκης, Τσεσμελής και Στεφανής. Επίσης πολύ γόνιμη ήταν η συνεργασία μας με το Υπουργείο Πολιτισμού, με τον Όμιλο φίλων του Μουσείου και με το Πνευματικό Ίδρυμα Δημητρίου και με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Η συνεργασία αυτή απέδωσε καρπούς και σύντομα θα είμαστε έτοιμοι τόσο για τα εγκαίνια του Μουσείου όσο και για την λειτουργία της σχολής Ξυλοναυπηγικής» ανέφερε ο Δήμαρχος Ανατολικής Σάμου.
Για τη διαχείριση του Μουσείου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Παπαγεωργίου είπε ότι προετοιμάζεται προγραμματική συμφωνία με το Υπουργείο Πολιτισμού ενώ αντίστοιχη θα υπάρξει και με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που θα καλύψει μέρος των εξόδων που θα υπάρξουν κυρίως αφού, όπως σημείωσε, τα σκάφη είναι ζωντανοί οργανισμοί και κάποια από αυτά που είναι πλεύσιμα θα πρέπει να βρίσκονται στη θάλασσα τους μισούς μήνες του χρόνου.
«Το Μουσείο σταδιακά θα παράγει έσοδα για την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας του. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι το αποτύπωμα στην τοπική κοινωνία, η διατήρηση της παράδοσης, η διατήρηση του πολιτιστικού πλούτου της ναυπηγικής και ναυτικής τέχνης» είπε.
Ο πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου αναφέρθηκε στη δύσκολη διαδικασία της διεκπεραίωσης των ναυτιλιακών εγγράφων των σκαφών που μεταφέρθηκαν. Ειδικότερα, στην θητεία της νυν δημοτικής αρχής μεταφέρθηκαν τα εξής σκάφη: Στις 7 Φεβρουαρίου 2024 το μοναδικό σκάφος «Μινάρβα» μεταφέρθηκε στον υπαίθριο εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών του Αιγαίου. Το μικρό πέραμα «Μινάβρα» κατασκευάστηκε στη Σκάλα Πολυχνίτου το 1968. Το Σάββατο 8 Ιουνίου έφτασε στο Μουσείο ένα ακόμη πολύτιμο έκθεμα, ο βαρκαλάς Άγιος Δημήτριος, κατασκευασμένος το 1927 από τον φημισμένο ναυπηγό Γεώργιο Μυτιληναίο στη Σκιάθο. Είναι και αυτό ένα από τα χαρακτηρισμένα μνημεία από το ΥΠΠΟ και από τα παλαιότερα καΐκια που σώζονται στην Ελλάδα.

